6 Aralık 2010 Pazartesi

Ejderha Dövmeli Kız (Män som hatar kvinnor)

Stieg Larsson, Pegasus Yayınları

İşte Pazar günü sabahtan akşama kadar sadece 1 kere yemek , 3 kere de tuvalet molası vererek yutarcasına okudum bu kitabı. Kütük gibi kalın olduğuna bakmayın, oldukça rahat okunan son derece zevkli bir macera romanı. Uzun olmasının sebebi kitapta tüm karakterin ve yan karakterlerin iyice detayına kadar anlatılıyor olması. Belki bu anlamda biraz kısaltılabilirdi kitap. Oku oku bitmedi anasını satayım. Bu açıdan Glenn Meade kadar başarılı değil diyebilirim, misal Kar Kurdu'nu okurken habire yeni tip çıkar, her sayfadan başka bir karakter olaya katılır ama uzatmış demezsiniz. Neyse Ejderha Dövmeli Kız da ona yakın bir başarı sergilemiş.

Kitabımız İsveç'de geçiyor. İsveççe isimleri takip etmek, kim kimdi diye hatırlamak bazen zor olabiliyor, neyse ki kitabın başına soy ağacı çakmışlar, oradan yardım alabiliyorsunuz. Kahramanımız Mikael Blomkvist isminde bir gazeteci, dürüstlüğü ile nam salmış, adi ekonomistlerin ipliğini pazara çıkaran cinsten bir araştırmacı Mikael. Ne yazık ki son yazısında çuvallayıp itibarını kaybediyor. Dergisi Millenium'un ayakta kalması için dergiden istifa ediyor ve bu esnada ilginç bir iş teklifi alıyor.

Eski sanayici ailelerden Vangerler'in patronu Henrik Vanger, Mikael'e enteresan bir iş veriyor. 40 yıl önce kaybolan yeğeni Harriet'i bulması. Harriet 16 yaşındayken ailenin yaşadığı küçük adadan esrarengiz bir şekilde kaybolmuş, cesedi bulunamamış. Harriet'e ne olduğu merakı Henrik'in beynini kemirmekteymiş. Bu yüzden Mikael'in halen yaşadığı o adaya taşınmasını, görünüşte Henrik'in otobiyografisini yazar gibi yapıp aslında Harriet'ın kayboluşunu araştırmasını istiyor.

Araştırma ilerledikçe, Mikael'in yolu belki kitabın asıl kahramanı olan Lisbeth Salander ile kesişiyor. Lisbeth özel bir güvenlik firmasının araştırma elemanı, yani birisi sizin hakkında birşeyler öğrenmek istiyorsa Lisbeth donunuzun rengine kadar bulup rapor edebiliyor. Gayet nevi şahsına münhasır , unutulmaz bir karakter Lisbeth.

Lisbeth ve Mikael nihayet güç birliği yapıyorlar ve Harriet olayının düğümlerini teker teker çözüyorlar.Ancak düğüm çözüldükçe hayatları da tehlikeye giriyor. Bize de bu tehlikeli macerayı soluk soluğa okuması kalıyor.

Millenium serisi 3 kitaptan oluşuyor:

Ejderha Dövmeli Kız
Ateşle Oynayan Kız
Arı Kovanına Çomak Sokan Kız







10 yorum:

  1. ay asli begendigine sevindim ben de ikinci kitabi bi okuyamadim once othello okuyacagim zorunlu:( ama filmi gelmeden bitirmek istiyorummm

    YanıtlaSil
  2. bayıldım valla kitaba, tam bana göre idi, lisbeth ne şahane bi karakterdir öyle?
    ikinci kitabı da hemen filme mi çekmişler? ben de kitabı okumadığım için daha ilk filmini bile izlememiştim, dvd'si neyim çıktı mı acaba? çok merak ediyorum filmini:)

    YanıtlaSil
  3. ben filmi izlemiştim geçen sene, roman uyarlaması olduğunu bile bilmiyordum. bayağı iyi bir filmdi ama onun üzerine kitabını duyunca okumak istemedim tabii ki (genelde diğer sırayla olunca güzel oluyor), ama şu ara ikinci film ülkemizde yeni gösterime girdiğinden herhalde, her yerde kitap serisiyle ilgili yazılar okuyorum ve özellikle bestseller/kolay okunan polisiye yüzeyinin altına bolca feminizm mesajlarının yerleştirilmiş olduğunu, ne bileyim isveç'teki derin devlet'i ve gizli faşizm destekçilerini falan konu ettiğini duymak ciddi ciddi okuyup okumamayı düşünmeme neden oldu. bir de şimdi senin yazdıklarını okuyunca kesin karar verdim (hatta biraz önce sipariş verdim), ilk iki kitabı okuyacağım, üçüncüsü de çevrilmiş olur herhalde biz ikinciyi bitirmeden :) peki çevirisi nasıldı, imlası falan? pegasus genelde insanı çıldırtan bir türkçe kullanıyor da... bu seriye biraz olsun özen göstermişlerdir diye umuyorum.

    YanıtlaSil
  4. bu kitap daha özenli çevrilmiş, belki isveççe'den çevrildi ve bambaşka biri çeviriyi yaptığı için daha düzgün olmuştur diye düşündüm:))
    yakaladığım birkaç hata oldu sadece

    toyota corollan yazmışlar bir yerde

    general bernadotte isveç'e 1920'lerde gelmedi tövbeler olsun adam o tarihte toprak olmuştu:)) tabii bu benim fransa tarihi sevgimden dolayı yakalayabildiğim bir hata oldu, herhalde 1820 yazacaklarına 1920 yazdılar

    kitabın sonlarına doğru bir iki tane bitişik yazılmış "de" yakaladım ama artık son hızla gelmişim finişe yaklaşmışım , tam gaz okuyordum , kızamadım bile :)))))

    şimdi imdb'ye baktım da,3 kitabı da filme çekmiş isveçli kardeşlerimiz. hollywood el atar herhalde bu kitaplara yakında, tekrar çevirirler nikita gibi.

    YanıtlaSil
  5. evett ucununde filmi var ama cavlanin da dedigi gibi ikincisi vizyona yeni gircek burada. korsancilarda dvdlerini gordum ama resmi olarak satiliyor mu bilmiyorum. hatta hollywood versiyonu cekilcekti bu serinin.

    cavlan bana sorarsan ben turkcesini begendim kitabin. su gibi akiyor zaten goreceksin ufak hatalar gozumden kacmis olabilir. derin devlet ile ilgili alt bilgiler dogrumu tam anlamiyla arastirmadim ama her bolumun basinda,yanlis hatirlamiyorsam, sayisal veriler vrdi kadina yonelik siddetle ilgili.isvec gibi gelismis bir ulkede bunlarin yasanmasi ilginc geldi.

    YanıtlaSil
  6. aaa bn yazana kadar cevap atmissin cok sacma oldu yorumum ahaha

    YanıtlaSil
  7. yok yok iyi oldu iki yorum da çok işime yaradı :) evet hollywood aldı bu filmleri, david fincher çekiyor, orijinal filmlerdeki lisbeth'i oynayan hatuna teklif etmiş aynı rolü de kız reddetmiş diye biliyorum hatta. tutan kuzey amerika filmlerini alıp gereksiz bir şekilde birebir "uyarlama" yapmasına sinir oluyorum hollywood'un ama sırf fincher çekiyor diye izlerim onları da herhalde. hadi gelsin kitaplarım o zaman, gaza getirdiniz beni :)

    YanıtlaSil
  8. ipekcim canım niye saçma olsun , kitabın feminist yönünün altını çizmişsin, gerçekten de isveç gibi azami gelişmiş bir ülkede kadınlara saldırıların bu denli yüksek oranda oluşu ürkütücü. kitabın orijinal isveççe adının meali de "kadınları sevmeyen adam" anlamına geliyormuş, bu isim daha mantıklı imiş bence.

    çavlancım , nikita gibi güpgüzel, şiirsel bir filmi alıp bridget fonda ile çektiler ya, ben de uyarlamalara gicik kapmaktayım. ama fakat david fincher ha? valla gayet karanlık şahane bir film yapar diye düşünmekteyim. ben önce şu isveç versiyonlarını izleyeyim bakalım.

    YanıtlaSil
  9. Öneriyor musun bunu? Ben çok merak ediyorum ama aynı zamanda çok popüler olduğu için "acaba"lar var kafamda :) Okusam mıı okumasam mıı?

    YanıtlaSil
  10. Francesca, kesinlikle öneriyorum, çok zevkli bir macera romanı.

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.